آگاهی و عملكرد پرستاران در اداره غير دارويي درد در مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز
چکیده
مقدمه: اداره درد يكي از حقوق مهم كودك و اولويت های درمانی است. پرستاران نقش اصلي را در درمان درد كودك بهويژه درمان غيردارويي آن دارند. در اين راستا بسيار حياتي است كه پرستاران مهارتهاي لازم، اطلاعات و آگاهي مورد نياز براي عهده گرفتن اين نقش مهم را دارا باشند. اين مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و عملكرد باليني پرستاران در به كارگيري روشهاي غيردارويي اداره درد انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفی بر روی تمامي پرستاران بخشهای داخلی-جراحی (50 نفر) مركز آموزشی-درماني كودكان تبريز در سال 1389 اجرا گرديد. ابزار گردآوري دادهها، يك پرسشنامه محقق ساخته بود كه قسمت اول آن مشخصات فردي-اجتماعي پرستاران، قسمت دوم سوالات مربوط به آگاهی پرستاران (18 سؤال) و قسمت سوم سوالات مربوط به عملكرد آنان (18 سؤال) در مورد روشهاي غيردارويي ادارهی درد را با مقياس ليكرت سه درجهاي مورد بررسي قرار داد. پرسشنامه پس از تعيين روايي محتوایی و پايايي به روش آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها: در اين پژوهش تمامي پرستاران شرکت کننده، مؤنث، با ميانگين سني 57/6±06/32 و اکثریت داراي مدرك كارشناسي (88%) و متاهل (60%) بودند. میانگین سابقه خدمت در بخش كودكان 73/6±12/8 سال بود. يافتهها مشخص نمود كه در حيطه آگاهي 6/15درصد پرستاران و در حيطه عملكردي 2/22 درصد آنان نمره حد مطلوب براي به كارگيري روشهاي غيردارويي درد كودكان، را کسب نمودند.
نتیجه گیری: با توجه به اينكه اداره غيردارويي درد كودك منوط به داشتن آگاهي و عملكرد مناسب پرستاران ميباشد، لذا یک نیاز مبرم برای برنامههای آموزشی احساس میشود. همچنین میبایست پرستاران در بهکارگیری روشهای غیردارویی کنترل درد مورد تشویق قرار گیرند.
واژه های کلیدی: آگاهی، عملکرد، اداره درد، روش غيردارويي، كودكان، پرستاران
ارجاعات
- در حال حاضر ارجاعی نیست.