مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای و درمان شناختی –رفتاری بر تعاملات کودک با معلم
چکیده
مقدمه: اختلال نافرمـاني مقابلهای یکی از رايج ترين تشخيصهای اخـتلالات سـلامت روان در دوران كودكي می باشد،که الگـوي عـودكننـده از رفتارهـاي منفـي كارانـه، نافرماني، سركشي و خصم آلـود در برابـر اشـخاص صـاحب قدرت است كه تأثيرات وسيعي بر فرد، خـانواده، مدرسـه و اجتماع دارد. از این رو پروتکل آموزش مهارتهای ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابلهای در راستای بهبود تعامل کودک با معلم تدوین گردید. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثر بخشی آموزش مهارتهای ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابلهای و درمان شناختی –رفتاری بر تعاملات کودک با معلم اجرا گردید.
مواد و روش ها: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 60 کودک نافرمان مقابلهای 8 تا 12 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (روش مداخله: آموزش مهارتهای ذهن آگاهی و درمان شناختی -رفتاری) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رابطه معلم- دانش آموز و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود.
يافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری بر افزایش تعامل کودک با معلم تأثیر معنی دار داشته است. همچنین بررسیها نشان داد که بین افزایش تعامل کودک با معلم تحت آموزش ذهن آگاهی و تحت درمان شناختی-رفتاری تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0P= ).
بحث و نتيجهگيري: افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت درمان شناختی-رفتاری بوده اند، بیشتر از افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت آموزش ذهن آگاهی بودهاند، می باشد.
واژه هاي كليدي: کودکان نافرمانی مقابلهای، ذهن آگاهی، شناختی – رفتاری، تعامل کودک با معلم
ارجاعات
- در حال حاضر ارجاعی نیست.